Vår metod baserar sig på ett erfarenhetsbaserat ramverk och ett verktyg för att adressera Product Excellence förmåga
Product Excellence förmåga är centralt när man formulerar sin strategiska riktning och optimerar genomförandet. Vi har sammanfattat vår mångåriga, verklighetsbaserade erfarenhet till ett ramverk, ett bedömningsverktyg och en logik för hur man håller Product Excellence förmåga relevant över tid. Detta angreppssätt gör det lättare att förstå var, hur och när ni bör agera för att adressera er Product Excellence förmåga.
Vårt ramverk för Product Excellence förmåga
Ramverket ger en strukturerad överblick av förmågor som är kritiska för att lyckas med Product Excellence. Det består av nio förmågor inom tre huvudsakliga områden: Sätta strategisk riktning (Setting the Direction), Effektivt genomförande (Efficient Execution) och Stödjande förmågor/system (Key Enablers).
Varje förmåga har en uttryckt best practice som fångar upp dimensionerna affärsmål, produktpositionering, ledarskap, systematiskt arbetssätt, uppföljning, organisation och förändring.
För att maximera Product Excellence behövs ett integrerat arbetssätt som länkar dessa förmågor utmed företagets värdekedja så att de bygger på varandra och tillsammans skapar förutsättningar för att kunna uppfylla produktmål.
Klicka på ikonen för mer detaljer
Vårt bedömningsverktyg för Product Excellence förmåga
Vårt bedömningsverktyg ger en strukturerad startpunkt för att skapa medvetenhet kring Product Excellence förmåga i ett produktbolag.
Utvärdering av förmågor sker på ett strukturerat sätt genom att jämföra era färdigheter inom varje förmåga med best practice och förstå hur väl integrerade de är med varandra. Er mognadsgrad mäts genom ett tidseffektivt bedömningsverktyg kombinerat med intervjuer med nyckelpersoner i verksamheten.
Utvärderingen av nuläge skapar en förståelse kring er förmåga och är utgångspunkten för diskussion kring ambitionsnivå och förbättringsområden tillsammans med ledningen.
Hur man håller Product Excellence förmåga relevant över tid
Förmågor behöver etableras i företaget och sedan kontinuerligt utvärderas och förbättras för att förbli relevanta längs med företagets värdekedja. Detta förutsätter att man har en god förståelse av sin mognadsgrad inom Product Excellence, och att man sätter tydliga mål för hur man ska optimera förmåga och integrera arbetssätt.